måndag 4 oktober 2010

OCH WIPS VAR VÄRLDENS PROBLEM LÖSTA!

Jag var på föreläsning på Wisp, hur man blir feminist inifrån, hur man tar sig an institutioner, organisationer och jag kände igen mig när jag refererade till mitt pedagogjobb. Aldrig någonsin tvinga sig på, möta dem i deras förförståelse. Annars sitter man där och försöker övertyga folk om att man visst rakar sig under armarna och kan tänka sig ligga med män och så har man inte kommit någonstans. "Hur upplevde du när du fick spela pimpen istället för horan? Högre status? Varför tror du att du gjorde det?" Människor hinner inte med om de inte får komma ikapp, det är inte svårare än så. Jag hinner inte med om jag inte får komma ikapp och det finns en hel del romaner av Dostojevskij som jag borde ta och läsa om för vad sa de mig när jag var arton och kvasi intellektuell och vad kommer de säga mig nu när jag är tjugofem och kvasi intellektuell?

Sedan begriper jag inte varför folk är så förvånade att Sverigedemokraterna sitter och mummar i riksdagen. Vadå vem fan var det som rösta. Det var svenska folket som röstade det är väl inte så svårt att begripa. All ära till Gudrun men om hon på riktigt tror att Svenne i Örkelljunga begriper hennes högintellektuella referenser och ger henne cred när hon bränner hundralappar så har hon inte alla chipsen i skålen. Visst är det roligt att sitta på barer på Söder och hylla Guddan för prostester mot kommersialismen men jag tror inte att jag skulle lägga min röst på henne om jag tillhörde "verklighetens folk" istället för storstadens lilla intelligentia. Who gives the fuck about min scenkonst och min feministiska kamp. Inte Svenne i Örkelljunga i alla fall. Och i ärlighetens namn inte jag heller. Åtminstone inte när jag har mina dystra stunder.

Folk brukar lägga upp bilder på sina bloggar så jag får väl också börja med det.




Här är från i somras när jag kör "Ryssen ser dig!" på Trädgården.



Min polare Mats som har med sig sin polare Kishti Tomita. Det tyckte jag var kul att ha en livslevande Kishti i publiken!



En av mina allra äldsta allra bästa; Lovisa. Snart bor du i ett übercoolt hus hon arkitektat fram. (Om du har råd med en bostadsrätt eller om hyresrätten en dag återuppstår)



Två andra fantastiska personer. Melissa och Emile.


Melissa kör igång med queerfeministisk filmklubb imorgon på Högvarteret.
Cinema Queer, imorgon tisdag med tema feministisk porr. Missa icke.

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/porr-inleder-queerfilmfestival-1.1181121

Hej svej leverpastej
F