torsdag 7 oktober 2010

EN TANKE JAG GLÖMDE TÄNKA TIDIGARE

Jag funtade igen på det där med feministisk porr och om blicken måste vara manlig. I den efterföljande diskussionen på Cinema queer var det någon som undrade om blicken inte kan vara individuell. Jag tror ju inte på individualitet, utan att vi alla är produkter av samhället vi lever i, more or less. Men om man skulle göra porren genusöverskridande kanske också blicken skulle ändras. Elin Magnussons "Skin" t ex var hemskt vacker och mänsklig men den var inte genusöverskridande och därmed ser jag den med en patriarkal blick, för även jag är ju en bärare av den patriarkala blicken och jag märker direkt om någonting skaver. Genusöverskridande karaktärer skaver, även genusöverskridande situationer och beteenden. Tänk t ex tjock och timid butchflata lägrar liten blyg bögpolis? Men kanske i en himmelsäng på landet? Vette fan. Ett exempel i alla fall, bra eller inte.

Nu ska jag till mina elever. Tänkte bara att ni vill veta att jag lever, har ju inte skrivit på några timmar nu.

Fiobloggovna