lördag 9 oktober 2010

DE SNODDE MITT SL-KORT

Det är natt. Jag åker tunnelbana. In stormar ett tiotal nazister med dragen pistol. De vill att alla ska legitimera sig. Är du ryss? frågar de mig. Nej svarar jag och försöker låta så svensk jag kan. Jag inser att jag givit dem min mammas ryska legitimation med kyrilliska bokstäver men hon är så ung och vacker på den bilden så de verkar missa att namnet inte är svenskt. De jävlas lite med mig men jag slipper undan när de misshandlar alla mörkare tjejer på tåget. Alla tvingas ge ifrån sig sin plånbok och sitt sl-kort. På något sätt lyckas jag gömma mitt bankkort men det svider att ge ifrån sig sl-kortet, det är ju så förbannat dyrt. Vi kommer på något sätt ut ur tunnelbanan men gatorna är inte säkra, gula löpsedlar varnar om terrordåd, det är vapenhot i luften och jag måste hitta vägen hem. Jag tar bussen till fel sida stan och sitter plötsligt på en båt mot Värmdö. Jag bor i Skärmarbrink så det är helt fel. Jag begriper inte hur jag kan vara så klantig och min kropp skriker av frustration och maktlöshet.

Möjliga anledningar till att jag drömde ovanstående just i natt:

- Jag leggade folk på Pet Sounds igår kväll.
- Det var tunnelbanestopp mitt i natten när jag skulle ta mig hem.
- Jag fick på jobbet höra att det hade varit stopp i tunnelbanan tidigare för någon hade sprungit runt med ett vapen.
- Sverigedemokraterna har kommit in i riksdagen.

F