onsdag 10 februari 2010

MY FAIR LADY HAR BLIVIT TEATER

Pygmalion på Dramaten. Jag har inte varit på Dramaten på 22 år. Det har etsat sig fast i mitt sinne att Dramaten är trist och mossigt, men Pygmalion var faktiskt inte det. Den var: Rolig. Jag skrattade högt många gånger. Sedan kan jag inte påstå att historien om My fair lady känns jätteaktuell. Om man drar det mot Home make over, eller Idol är temat givetvis aktuellt ännu, men en förortsbrud som ska omvandlas till vältalig snobb och göra en klassresa kändes väl sådär. Och sedan var det ju den där kärlekshistorien som mest kändes farsartad. Jag kan inte sätta fingret på det, jag är ingen teaterkritiker, men jag tror helt enkelt att manuset inte riktigt funkar 2010. Och det som man egentligen satt och väntade på var att få se the makeover. Kommer hon att vara vacker i sin nya klänning? O ja. Nej, nu får ni gå och hänga med Ingegerd Waranperä istället eller ringa Lars Ring. Jag har knappast gjort någon klassresa och måste därför gå och tvätta mina egna kläder.

Ey.
F