tisdag 5 maj 2009

DEN GYLDENE PORTEN

Har varit på Dramatiska Institutet idag. Har en bekant jag hjälper med ett arbete. Jag spelar ökenblomma i ett barntv projekt. Dramatiska Institutet och teaterhögskolan, på bekvämligt avstånd från Filmhuset, där till och med restautangpersonalen ser trendig och intellektuell ut. DI, vilket ställe. Miljarder kronor till miljarder ljusbord, lampor, studios etc etc. Stora teatersalar man kan repa i när man vill. Åh, för mig är det ännu en dröm. Tänk att få tillgång till en gigantisk blackbox. Varsågod att skapa. Folket och staten betalar för din konstnärliga utveckling så att du kan betala tillbaka i form av kultur. Du, som är en del av den gudabenådade klicken, Du, som lyckats ta dig in genom den gyldene porten, Du, som kommer ut på den andra sidan och Du, som lyckas ta dig backstage på Dramatens stora scen. Du, frälste, och frälsaren i samma andemening, Du, som blir en del av den kulturelit vi kallar kvalitét. Glöm aldrig vem du egentligen är och var från början. Ta i från könet som jag brukar säga. Mesa inte ur nu för du har fått en chans att förändra världen. Du kan gå i världskunskap hos mig för jag har nämligen alltid rätt. Visst är det underbart. Grattis till alla jag känner som kommit in på teaterhögskolan i år - Maja, Hannah, Robert, Cissi, Alexandra, Victor, Victor, Thomas. Jag hoppas jag inte glömt någon. Nästa år är det min tur.


DI och teaterhögskolan i nytt samarbete. (bilden)

Ska sticka och hämta lampor nu. I Näckrosen. Finns där någon som förföljer mig?

Jag älskar livet, makten och härligheten. Amen.
Fiodorovna