måndag 20 december 2010

BACK IN THE SOVJET DAYS

Kom på vad jag skulle gjort. Kört ett inlägg per dag i 24 dagar, som en julkalender. Med olika teman. En dag om glöggens historia, en annan dag om hur mycket peppar man kryddar pepparkakorna med. Då kanske man skulle fått någon slags julstämning, för sånt går man ju knappast runt och känner i dessa dagar. Som tur är har jag ingen släkt att köpa julklappar till annars skulle man väl stå som en jädra tomte vid k-rauta julaftonsmorgon på hetsjakt efter de sista julklapparna. Det finns ju så mycket man kan köpa och det gör mig så väldigt glad. Back in the Sovjet days fick man vara glad om man fick en brödkant till jul, nu kan man få hela världen. Eller åtminstone hela Lindex (inklusive den sexiga blonda modellen).

I Sovjet firade vi inte jul för det är en kristen högtid. Men vi firade nyår som katoliker firar bröllop. Med pompa och ståt. Jag var liten då men minns en del i alla fall. Granen med glitter. Fader Frost som lite på lyran gav presenter i utbyte mot en dikt eller sång. Jag minns när jag och mormor bodde i Kirovograd. Jag fick en chokladkanin (sån där med silvrigt papper runt) och två par varma strumpbyxor. Jag blev så hjärtans glad.

Gott nytt år mormor. Jag saknar dig alltid.

Fiodorovna