lördag 15 januari 2011

DET HÄNDEL JU INGET

Var på Kungliga operan och såg Messias. Balett till Händels musik. Det var fett boring. Jag blev jäkligt besviken för sist jag såg balett där, Manon tror jag, var det jäkligt bra. Dynamiskt och jävligt ballt. Nu - nada nicht noll. Deras vision var tydligen att visa livets ljusa sidor. Själv trodde jag att Messias handlade om blod och död också men nu var det som att sitta i en frikyrka där någon propagerar för himmelriket som inte finns. Platt fall.

Annars är det lite mysigt att komma till Kungliga. Jag mindes mina La Traviata tider när man stod och körde kvinnligt kodade moves på ett jäkla podium. Men fram för allt var det ballt att man fick pröjsa tjugo spänn bärsen och fem kronor brieosten i Operans innerficka. Själva rollen var väl inte det mest utmanande jag gjort, inte på det vettiga sättet i alla fall. Men jag minns att morsan och mormor var utom sig av salig lycka för att jag stod och åmade mig på stora scenen. I can´t even begin to tell you hur hög status teater och opera har borta i öst. Toaletterna är fulla av tanter som kammar luggen, det luktar päls och parfym och alla käkar obligatoriska kaviarmackor i pausen.

Gotta go, kan knappt sitta upp längre på grund av den reumatism jag tror att jag har. Det blir och pumpa Friskis musklerna imorrn alltså.

Puss och Kram syns på Stan

Fiodorovna